[در متن با حاشیه]


+ وبلاگ نویسی (2)

چگونه یک وبلاگ می تواند  منبع اطلاعاتی باشد؟

یکی از دلایل اصلی توجه به وبلاگ ها ، متفاوت بودن نوع اطلاعاتی است که در این رسانه های اجتماعی ارائه می شود یعنی تمرکز براطلاعاتی که در ادبیات علمی  جهان به آن اطلاعات نرم گفته می شود.  اما این اطلاعات چه نوع اطلاعاتی هستند ؟ و چگونه منجر به ایجاد تقاضا برای مخاطب می شوند؟

در پاسخ به این پرسشها ، لازم است تا آشنایی مختصری با  " داده های سخت  " داشته باشیم این داده ها که قابل شمارش هستند و در قالب ارقام نمایش داده می شوند بدلیل دارا بودن اعتباربیرونی حاصل از آمارگیری های متعدد ، دارای اعتبار هستند و توسط نهادهای علمی معتبر منتشر می شوند.

اما از سوی دیگر،  باید ها و نباید های مورد توجه در جوامع با یکدیگر متفاوت هستند  چنانکه در بعضی از جوامع ، اطلاعات متقن آماری دارای وجهه اعتبارمندی بالاتری نسبت به داده های غیر قابل شمارشند و در جوامع دیگر توجه به سنت ها و تخمین های غیر علمی از اعتبار بیشتری برخوردارند . یعنی  داده ها یی  که آنها را  " داده های نرم "  می نامند ، داده هایی که بر اساس حدسیات و احتمالات شکل  می گیرند و هیچ گونه اعتبار آماری ندارند. برای مثال  شم و احساس یک بازرگان در سرمایه گذاری یا توجه یک شرکت بازرگانی در انتخاب رنگ سبز در ارائه محصولات نساجی خود به کشورهای اسلامی که از جمله داده های نرم به شمار می آیند که برگرفته از تجربیات افراد در طول سالها تجربه بوده و یا از تامل در تفاوت های فرهنگی جوامع بدست می آیند.

بنابراین داده های نرم که توسط نویسنده پردازش شده و در قالب اطلاعات نرم بر روی صفحات وب نقش می بندد اطلاعاتی است که کمتر می توان در منابع و اسناد علمی پیدا کرد ، این اطلاعات  که بدون انجام پژوهش و سرمایه گذاری های کلان  در وبلاگها قابل دسترسی است نکته تمایز یک بلاگ را ایجاد می کند و برای همین هم ، یک وبلاگ نویس با مهارت و تبحری که در انتخاب نوع اطلاعات  می تواند داشته باشد امکان منبع  بودن را برای وبلاگش به ارمغان می آورد یعنی بدون اینکه نیاز به تامین اعتبار از سوی نهادهای علمی باشد فقط  و فقط با توجه به ویژگی های فرهنگی جوامع  و تجربه های خویش می رود تا  " روزنامه نگاری  وبلاگی " را رقم زند. 

 

comment شما()