[در متن با حاشیه]


+ مدیریت رسانه (3 )

مدیریت رسانه در سایه سار مدیریت بازرگانی

در دنیای امروز ، فعالیتهای اقتصادی در مفهوم عام  " کسب و کار " گنجانده می شوند و هر  علم و مهارتی که توانایی تداوم آن فعالیت اقتصادی  را داشته باشد با علم مدیریت بازرگانی معرفی می شود. توانایی و مهارت شروع یک کسب و کار ، اداره آن و توان حفظ موقعیت در بازار ، مواردی است که انسان هوشمند امروز را به سوی مدیریت بازرگانی سوق داده است و  مدیریت بازرگانی همچنان که از اسمش مستفاد می شود مدیریت کسب و کار است یعنی  مدیریت بر فعالیتهای اقتصادی .

ولکن ، نقش رسانه در فعالیتهای اقتصادی چیست ؟ آیا رسانه همچون  ابزاری در دست مدیران بازرگانی است ؟ آیا رسانه برای تسهیل مدیرت مورد استفاده قرار می گیرد ؟ آیا رسانه مدت زمان و مقدار سرمایه لازم برای انجام فعالیت اقتصادی را کاهش می دهد؟ آیا چگونگی استفاده از رسانه ، مهارت مدیران بازرگانی است ؟ آیا توانایی مدیریت بر رسانه ، نقاط تفاوت در موفقیت کسب و کار هاست؟ آیا توجه به رسانه امری ضروری برای کسب و کار است؟

با توجه به پرسشهای فوق ، نقاط عطف مدیریت بازرگانی و مدیریت رسانه را توجه و تمرکز بر رسانه می توان معرفی کرد یعنی درک نقش رسانه در کسب و کار و چگونگی استفاده از آن. یعنی مدیریت بازرگانی برای دست یافتن به اهداف خود ، ناچار به استفاده از رسانه هست . یعنی در تمام مراحل فعالیت اقتصادی ، ازنقطه شروع فعالیت گرفته تا نحوه اداره  آن و چه از جا افتادن فعالیت اقتصادی تا حفظ موقعیت و رشد بسط آن ، رسانه حضور پررنگی دارد.

در واقع مدیریت بازرگانی به عنوان رشته ای که تمام گرایش های مربوط به کسب و کار را در خود می گنجاند می تواند با استفاده از مدیریت بر رسانه ، وظایف مدیریتی خود را تسهیل دهد و در انجام آنها موفق تر عمل کند. در دنیای امروز ، ویژگیهایی چون سرعت عمل و نوآوری از رموز موفقیت کسب و کارها به شمار می آید و در این میان مدیرانی که به ویژگیهای فرهنگی جوامع نیز اشراف دارند دارای قدرت دید بهتری نسبت به سایرین اند چرا که فرهنگ های متفاوت و خاص ملتها ، تمام جوانب زندگیشان را تحت تاثیر قرار می دهد و با تاثیر گذاری بر تدوین قوانین کسب و کار ، خواستار حفظ اصالت خویش هستند و برای همین هم هست که مدیر یک کسب و کار ، نیاز به شناخت شرایط فرهنگی ملتی دارد که قصد سرمایه گذاری در آنجا را دارد و یا مصمم به ارائه یک محصول جدید برای یک منطقه خاص جغرافیائی است  ، در این مورد نیز ، مدیریت بر رسانه می تواند وارد عمل شده و با استفاده از گستردگی رسانه های جمعی ، شناخت درستی را به مدیر آن ارائه دهد و مدیران را با علم ارتباطات میان فرهنگی در حوزه کسب و کار آشنا سازد و یا در امر بازاریابی به آنها یاری رساند.

مبحث دیگری که در این مقوله قابل اشاره است ، توجه به پاسخ پرسشهای ذیل است :

آیا فعالیتهای رسانه ای قابلیت کسب و کار شدن را دارا هستند؟ آیا سرمایه گذاری بر رسانه ها می تواند نتیجه مثبت اقتصادی داشته باشد؟

برای پاسخ به این پرسشها ، می توان گفت که رسانه به خاطر ماهیت لغزنده خویش ، قابلیت کاربردهای گوناگون را دارد یعنی با توجه به نیازهای انسان و کارکردهای اصلی رسانه ها که شامل اطلاع رسانی ، آموزش ، فرهنگ سازی و سرگرمی است  کارکردهائی چون تامین سرگرمی و اطلاع رسانی دقیق ، می توانند مزیت اقتصادی را برای رسانه ها ایجاد کنند چنانکه ، صنعت تفریحات و رقابت خبرگزاری ها تصدیق همین امر می باشد.

بنابراین مدیریت رسانه می تواند به عنوان یک ابزار در سایه سار مدیریت بازرگانی کاربرد داشته باشد و از سویی دیگر ، خود به عنوان یک کسب و کار نو ، از مدیریت بازرگانی بهره گیرد.

comment شما()