[در متن با حاشیه]


+ عناوین صد کتاب رسانه ای

فاطمه پورمعصوم

  • 1. رهبر ، مریم (1381) ؛ آزادی اطلاعات و ارتباطات در حقوق بین الملل ؛ تهران : ابوعطاء .
  • 2. گروه مطالعات فرهنگی بین الملل پژوهشکده ارتباطات میان فرهنگی و بین الملل (1386) ؛ آشنایی با "کنوانسیون حفظ و ترویج تنوع بیان های فرهنگی یونسکو" ؛ تهران : پژوهشگاه فرهنگ ، هنر و ارتباطات .
  • 3. شاه محمدی ، عبدالرضا (1384 ) ؛ ارتباطات بین الملل ؛ تهران : زرباف .
  • 4. کیا ، علی اصغر (1381) ؛ ارتباطات جمعی و روابط بین الملل ؛ تهران : مرکز برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی .
  • 5. مولانا ، حمید (1384) ؛ اطلاعات و ارتباطات جهانی : مرزهای نودر روابط بین الملل ، ترجمه م‍ح‍م‍د ح‍س‍ن‌زاده‌، م‍ری‍م‌ اخ‍وت‍ی‌ ، اسدا.. آزاد ؛ تهران : کتابدار.
  • 6. فیاض ، ابراهیم ( 1388) ؛ تعامل دین ، فرهنگ و ارتباطات : نگاهی مردم شناختی ؛ تهران : سازمان تبلیغات اسلامی ، شرکت چاپ . نشر بین الملل.
  • 7. اسماعیلی‌پور، شایسته وساسان شادمان منفرد (1387)؛ ارتباط در بحران: راهنمای ارتباطات خطر برای مسئولان دولتی ؛ تهران: طرح آینده برای دفتر پژوهش‌های رادیو.
  • 8. اکسفورد، بری و ریچارد هاگینز(1387)؛ رسانه‌های جدید و سیاست.،ترجمه‌ی بابک دربیکی ؛ تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
  • 9. فشار مهاجر، کامران (1387) ؛ گرافیک تبلیغات چاپی در رسانه‌ها؛ تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها .
  • 10. انتظامی، حسین (1387) ؛ روزنامه‏نگاری و روزنامه‏داری ؛ تهران: دفتر مطالعات و توسعه‌ی رسانه‌ها.
  • 11. انجمن تبلیغات محیطی آمریکا (1387) ؛ چرا تبلیغات محیطی؟ ترجمه‌ی علیرضا صدرمحمدی؛ تهران: سیته.
  • 12. انصاری، باقر (1387)؛ آزادی اطلاعات ؛ تهران: دادگستر.
  • 13. اِم، آدل (1387) ؛ شیوه‌ی تحقیق در رادیو و تلویزیون ، ترجمه‌ی محمدرضا پاسدار؛ تهران: دانشکده صدا و سیما.
  • 14. بارتلز، دنیس و دیگران (1387) ؛ رویکردهای مقایسه‌ای جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و ارتباطات ؛ تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها .
  • 15. بشیر، حسن (1387) ؛ تعامل دین و ارتباطات ؛ تهران: دانشگاه امام صادق و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
  • 16. بوردیو، پیر (1387)؛ درباره‌ی تلویزیون و سلطه ژورنالیسم ، ترجمه‌ی ناصر فکوهی ؛ تهران: آشیان.
  • 17. پیبلجر، جان (1387). به من دروغ نگو! گزارش‌هایی تاریخ‌ساز از روزنامه‌نگاران کاوشگر. ترجمه‌ی مهرداد شهابی و میرمحمد نبوی، تهران: اختران.
  • 18. تقی‌پور، امیرعباس (1387). مجموعه مقالات دومین همایش روابط عمومی الکترونیک. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
  • 19. چنتلر، پل (1387)؛ اصول ژورنالیسم در رادیوهای محلی. ترجمه‌ی زهره جنابی ؛ تهران: طرح آینده برای دفتر پژوهش‌های رادیو.
  • 20. خجسته، حسن (1387)؛ رادیو، مدیریت و جامعه ؛ تهران: طرح آینده برای دفتر پژوهش‌های رادیو.
  • 21. دبلیو، اریک و رود نبولر ( بی تا ) ؛ ارتباطات آئینی ، ترجمه‌ی عبدالله گیویان ؛ تهران: دانشگاه امام صادق و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
  • 22. قندی ، حسین ؛ روزنامه نگاری تخصصی ؛ تهران : دفتر مطالعات و توسعه رسانه .
  • 23. بروجردی ، مهدخت ؛ نگارش رسانه ای ؛ تهران : پژوهشکده ی مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
  • 24. دهقان طرزجانی، محمود (1387) ؛ نظریه‌های تبلیغات ؛ تهران: دانشکده صدا و سیما.
  • 25. ریح، دانوتا (1388) ؛ زبان روزنامه ، ترجمه‌ی فریده حق‌بین و همکاران؛ تهران: علم.
  • 26. ریچموند، ویرجینیایی و جیمز مک کروسکی (1387) ؛ رفتار غیرکلامی ، ترجمه‌ی فاطمه سادات موسوی و ژیلا عبدالله‌پور ؛ تهران: دانژه.
  • 27. سرونت ، پیر (1387)؛ خیانت رسانه‌ها ، ترجمه‌ی محمد رضا دهشیری ؛ تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
  • 28. سلطانی‌فر، محمد وشهرود امیر انتخابی (1387). ؛ مجموعه مقالات تکنولوژی‌های جدید رسانه‌ای از منظر کارشناسان ؛ تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
  • 29. صالحی ، محمد مهدی ( 1352 ) ؛ جامعه شناسی معاصر ؛ تهران : دانشکده علوم اجتماعی.
  • 30. صفوی ، حسن (1351 ) ؛ افکار عمومی ؛ تهران : دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی.
  • 31. سلطانی‌فر، محمد و شهرود امیر انتخابی (1387)؛ قدرت سایبر. تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
  • 32. سلطانی‌فر، محمد و شهرود امیر انتخابی (1387)؛ دیپلماسی رسانه‌ای. تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
  • 33. شهبندی، معصومه (1387)؛ پادکست و آینده رادیو؛ تهران: طرح آینده برای دفتر پژوهش‌های رادیو.
  • 34. ضیایی‌پرور، حمید (1387) ؛ تکنولوژی‌های کاربردی روابط عمومی الکترونیک. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
  • 35. عاملی، سعیدرضا (1387) ؛ روابط عمومی دوفضایی: مفاهیم، نظریه‌ها و برنامه عمل. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
  • 36. جردن ، تر ی و دیگران (1380) ؛ مقدمه ای بر جغرافیای فرهنگی ؛ تهران : پژوهشگاه فرهنگ و هنر.
  • 37. ژان لادریر (1380) ؛ رویارویی علم و تکنولوژی با فرهنگیها ، ترجمه پروانه سپرده ؛ تهران : موسسه پژوهشی فرهنگ ، هنر و ارتباطات.
  • 38. معتمد نژاد ، کاظم (1382) ؛ اجلاس جهانی درباره جامعه اطلاعاتی ؛ تهران : دانشگاه علامه طباطبائی ،مرکز پژوهشهای ارتباطات.
  • 39. رویکرد و تحولات فرهنگی در جهان عرب (1381) ؛ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.
  • 40. عاملی، سعیدرضا (1387) ؛ مطالعات تلفن همراه؛ زندگی در حال حرکت. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها
  • 41. عطارنیا، احمد (1387) ؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات. تهران: مبنای خرد.
  • 42. فرهنگی، علی‌اکبر (1387). ارتباطات انسانی ؛ تهران: مؤسسه فرهنگی رسا.
  • 43. کریمی ، غلامرضا (1387) ؛ نقش سازمان آیسکو در شناسایی ظرفیت های فرهنگی جهان اسلام ؛ تهران : پژوهشگاه فرهنگ ، هنر و ارتباطات.
  • 44. معتمد نژاد ، کاظم(1386) ؛ تکنولوژی های نوین ارتباطی : روند های تاریخی ساختارهای حقوقی _ مدیریتی و چالش های سیاسی - اقتصادی ؛ تهران : دانشگاه علامه طباطبائی ، مرکز پژوهش های ارتباطات .
  • 45. فولادی، محمد (1387) ؛ اخلاق روزنامه‌نگاری. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
  • 46. قاسمی، حمید (1387)؛ فعالیت‌های رسانه‌ای در ورزش. تهران: بامداد کتاب.
  • 47. قاسمی، سیدفرید (1387) ؛ پیشینه ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم‌آباد. تهران: آبی.
  • 48. قاسمی، سیدفرید (1387) ؛ گزیده مطبوعات ایران ؛ تهران: امیرکبیر، کتاب‌های جیبی.
  • 49. قاسمی، سیدفرید (1387) ؛ مفاخر مطبوعات ؛ تهران: امیرکبیر، کتاب‌های جیبی.
  • 50. کاویانی، محمد (1387) ؛ روان‌شناسی و تبلیغات با تاکید بر تبلیغ دینی ؛ قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  • 51. کلانتری، عبدالحسین و پیام روشنفکر (1387)؛ رسانه، توسعه و سیاست‌گذاری رسانه‌ای ، تهران: طرح آینده برای دفتر پژوهش‌های رادیو.
  • 52. مک کوایل ، دنیس ؛ درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی ، ترجمه پرویز اجلالی ، تهران : دفتر مطالعات و توسعه رسانه.
  • 53. فیکس ، جان ؛ در آمدی بر مطالعات ارتباطی ، ترجمه مهدی غبرایی ؛ تهران : دفتر مطالعات و توسعه رسانه.
  • 54. کوبر، کنت (1387) ؛ فتوژورنالیسم ، ترجمه‌ی اسماعیل عباسی ؛ تهران: دفتر مطالعات و توسعه‌ی رسانه‌ها.
  • 55. کوبلی، پل (1387) ؛ نظریه‌های ارتباطات: مفاهیم انتقادی در مطالعات رسانه‌ای و فرهنگی ، ترجمه‌ی شاهو صبارو همکاران ؛ تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
  • 56. لاروش، والتر فن (1387) ؛ ژورنالیسم رادیویی. ترجمه‌ی محمد اخگری، تهران: دانشکده صدا و سیما.
  • 57. لبافی، میترا (1387) ؛ از گیرنده تا فرستنده ؛ تهران: شهر قصه.
  • 58. محسنیان‌راد، مهدی (1387) ؛ ریشه‌های فرهنگی ارتباط در ایران. تهران: پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران و چاپار.
  • 59. معتمدنژاد، کاظم (1387) ؛ تکنولوژی‌های نوین ارتباطی: روندهای تاریخی، ساختارهای حقوقی - مدیریتی و چالش‌های سیاسی و اقتصادی. تهران: مرکز پژوهش‌های ارتباطات.
  • 60. مک‌نیر، برایان (1388) ؛ جامعه‌شناسی روزنامه‌نگاری. ترجمه‌ی علی‌اصغر کیا و محمد رسولی، تهران: جامعه‌شناسان.
  • 61. مولانا، حمید (1387) ؛ اطلاعات عالمگیر و ارتباطات جهانی. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
  • 62. مهدی‏زاده، محمد (1387) ؛ رسانه‌ها و بازنمایی. تهران: دفتر مطالعات و توسعه‌ی رسانه‌ها.
  • 63. مهراد، جعفر و سارا کلینی (1387) ؛ مبانی فناوری‌های اطلاعاتی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)
  • 64. هوور ، استوارت ؛ دین در عرصه رسانه ، ترجمه علی عامری و دیگران ؛ تهران : .دفتر عقل.
  • 65. آسابرگر ، آرتور ؛ روش های تحلیل رسانه ها ؛ تهران : دفتر مطالعات و توسعه رسانه.
  • 66. میرعابدینی، احمد (1387) ؛ پژوهشنامه رسانه‌های دیداری و شنیداری. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
  • 67. وسترا، ماتیو (1387) ؛ ارتباط فعال ، ترجمه‌ی احمد میرعابدینی، تهران: خجسته.
  • 68. هارپر، کریستوفر (1387) ، رسانه‌های نوین. ترجمه‌ی علی‌اصغر کیا، تهران: شرکت تعاونی سازمان معین ادارات.
  • 69. هاکفورت، یوزف (1387) ، رسانه و المپیک ، ترجمه‌ی عبدالحمید احمدی، مریم سبزعلی و فرزانه ستاکه ؛ تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
  • 70. یعقوب‌زاده، رحیم (1387) ؛ مبانی سنجش افکار عمومی. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی
  • 71. شرایبر ، سروانتس و ژان لوئی ( 1371 )؛ نیروی پیام ؛ تهران : سروش.
  • 72. فرهت قائم مقامی ، ابوالقاسم (1355) ؛ مقدمه بر جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی.
  • 73. پیکارد ، رابرت ( 1378 ) ؛ اقتصاد رسانه ها مفاهیم و مسائل آن ؛ تهران : مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه .
  • 74. رسانه ها و فرهنگ ( 1376) ؛ تهران : سروش (انتشارات صدا و سیما) .
  • 75. روشنیان ، کریم ، (بی تا ) ؛ آمارواطلاعاتی از مطبوعات ، رادیو، سینما، تلویزیون ، کتاب دردنیا .
  • 76. صادقی ، رحمت ا.. (1379 ) ؛ جدال رسانه ای: بررسی یک پرونده ؛ تهران : گفتمان .
  • 77. صادقی ، رحمت ا.. (1379 ) ؛ مافیای رسانه ای و پرسش های فروخورده (نیم نگاهی به کیهان و آنچه می انگارد) ؛ تهران : گفتمان .
  • 78. برونه ، ژاک (بی تا ) ؛ نمایش های سنتی و وسایل ارتباط جمعی در آسیای جنوب شرقی .
  • 79. برگر ، آرتور ایسا (1373) ؛ روشهای پژوهش رسانه ها ؛ تهران : مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها .
  • 80. لازار ، ژودیت ( 1380) ؛ افکار عمومی ؛ تهران : نشر نی .
  • 81. تامپسون ، جان بروکشایر ( 1379) ؛ رسانه ها و نوگرایی ، نظریه یی اجتماعی در باره رسانه ها ؛ تهران : روزنامه ایران.
  • 82. لال ، جیمز (1379 ) ؛ رسانه ها، ارتباطات ، فرهنگ - رهیافتی جهانی ؛ تهران : موسسه ایران .
  • 83. تامپسون ، جان بروکشایر ( بی تا ) ایدئولوژی و فرهنگ مدرن (نظریه اجتماعی انتقادی در عصر ارتباطات توده گیر)
    ؛تهران : موسسه فرهنگی آینده پویان .
  • 84. استرت ، دانیل ؛ برگزیده ی دانشنامه ی دین ارتباطات و رسانه ، ترجمه حمید رضا قادری ، تهران : دفتر عقل .
  • 85. فرقانی ، محمد مهدی ؛ در آمدی برارتباطات سنتی در ایران با مقدمه ی دکتر معتمد نژاد ؛تهران : دفتر مطالعات و توسعه رسانه
  • 86. فکوهی ، ناصر (1378) ؛ از فرهنگ تا توسعه با تاکید بر مسائل توسعه ؛ تهران : نشر فردوس.

این کتاب مجموعه ای از مقالات دربارة موضوع توسعه در جنبه های مختلف آن با تاکید بر مباحث فرهنگی است که در 344 ص تالیف شده است ، همچنین ،  در کتاب تلاش شده است که با استفاده از زبانی ساده مفاهیم توسعه‌ای توضیح داده شوند. رویکرد کتاب کاملا  متوجه مسائل و جریان های معاصر  در جوامع انسانی و به خصوص جامعه ایران است.  مولف این کتاب دکتر فکوهی عضو هیئت علمی گروه انسان شناسی دانشگاه تهران می باشد. و فصول آن شامل فصل اول - فرهنگ و توسعة سیاسی ، فصل دوم - فرهنگ و توسعة اجتماعی ، فصل سوم- فرهنگ و توسعة اقتصادی است.

•87. کوش، دنی (1381) ؛ مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی، ترجمه فریدون وحیدا ؛ تهران: انتشارات سروش.

مفهوم فرهنگ جزء جدایی ناپذیر و مفهوم مورد نیاز در علوم اجتماعی است و مرجع پاسخ به همه اختلافات انسانی. امروزه فرهنگ در معنای وسیع آن به الگوهای زندگی و تفکر باز می گردد چرا که کاربرد مفهوم فرهنگ مستقیما به آنچه با معنا سروکار دارد، مربوط می شود. بحث استقلال فرهنگی اهمیتی ویژه دارد که با حفظ هویت جمعی بسیار نزدیک است چرا که فرهنگ و هویت دو مفهومی هستند که خواستگاه واحد دارند و لازم و ملزوم یکدیگرند. نکته مهم این است که فرهنگ در تمامی حوزه های جامعه، خود را آمرانه تحمیل نمی کند. فرایند فرهنگ پذیری اجتماعی، فرایندی بی نهایت پیچیده و ناخودآگاه است .

  • 88. لوبلان ویکس و دیگران(1387). مدیریت رسانه، ترجمه طاهر روشندل اربطانی، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

می توان معتقد بود که مدیریت رسانه از تلفیق دو رشته  ارتباطات و مدیریت حاصل می شود. حال از یک منظر می توان مدیریت را در هسته این حوزه قرار داد و ارتباطات و دانش رسانه ای را به عنوان متمم آن قرار داد و یا می توان رویکردی متضاد اتخاذ کرد و ارتباطات را در هسته این حوزه قرار داده و مدیریت را به عنوان متمم آن در نظر گرفت. مترجم به درستی اشاره می کند که "همانند سایر گرایش‏های مدیریت، مدیریت رسانه نیز از ویژگی میان‏رشته‏ای بودن برخوردار است. ارتباطات، علوم سیاسی، اقتصاد، روان‏شناسی اجتماعی، جامعه‏شناسی، مطالعات فرهنگی، تکنولوژی اطلاعات و چندین رشته علمی و مطالعاتی دیگر در زمره رشته‏هایی‏اند که در شکل‏گیری مدیریت رسانه نقش داشته‏اند". بنابراین در بررسی مسایل موجود در این حوزه لازم است دیدگاهی چندجانبه اتخاذ شود و  تاثیر مولفه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

•89. تریاندس، ی هری. س. (1376) فرهنگ و رفتار اجتماعی، ترجمه: نصرت فنی؛ تهران: مرکز پژوهش های بنیادی.

جامع ترین تعریف فرهنگ را هرسکوتیز ارائه داده است: فرهنگ بخش انسان ساخته ی محیط است.برخی فرهنگ ها،هنجارها، قواعد و محدودیت های بسیاری را بر رفتار اجتماعی تحمیل می کنند. حال آنکه برخی دیگر از فرهنگ ها از تحمیل چنین محدودیت هایی تقریبا مبرا هستند.با آنکه فرهنگ است که رفتار اجتماعی را شکل می دهد اما تنها عاملی تعیین کننده نیست.تا زمانی که با فرهنگ دیگری ارتباط برقرار نکنیم فرهنگ خودمان را نخواهیم شناخت.

•90. زورق، محمد حسن (1386) ؛ ارتباطات و آگاهی: مفاهیم، مبانی و روش ها ؛ تهران : انتشارات دانشکده صدا و سیما

جهان امروز یک نظام بزرگ است. نظامی که عواملی مهم و بازیگرانی دارد که پس از جنگ سرد و فروپاشی بلوک شرق بسیار حرفه ای تر از قبل عمل می کنند. اینان نگاه جدیدی به دنیا دارند. بدین ترتیب که مرزهای جغرافیایی وسنتی را مانعی برای اجراء سیاست های خویش ندیده و اصولا" سنت را آن چنان قوی در مقابل نظریه های پست مدرن و شرایط جدید نمی پندارند . در واقع نظام های طراحی شده در مدارس غرب به دست اساتیدی سامان یافته که عصرهای مختلف را تجربه کرده و به نوگرایی مبتنی بر عقل رسیده اند. آنان محصول سال ها دانش و تجربه خود را امروز به شاگردان وفادارشان سپرده اند. این شاگردان سر سپرده به مجامع آکادمیک به خوبی آموخته اند که اگر تا چند سال قبل دنیا به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده و دولت ها هرکدام سعی در اتصال به یکی از آن ها داشتند . امروز نیز جهان دو قطبی است اما نه به شکل گذشته که این بار وجه تمایز ملت ها در تولید، پردازش و صدور اطلاعات است .

  • 91. باگدیگان ، بن اچ (1385) ؛ انحصار نوین رسانه ای، ترجمه علی رضا عبادتی؛ تهران: روایت فتح،184ص

 کتاب انحصار نوین رسانه ای از آثار مشهوری است که به انتقاد از وضعیت دموکراتیک رسانه های ایالات متحده می پردازد. این کتاب سالهاست که با به روز رسانی اطلاعات توسط نویسنده تجدید ویرایش و چاپ می شود. این کتاب شامل شش فصل و یک پیشگفتار است که عبارتند از:رسانه های عادی برای مردمی غیر عادی، پنج بزرگ، تمام اخباری که برای چاپ مناسب نیستند، همه اخباری که مناسب چاپ هستند، کاغذ در عصر دیجیتال و عصیان و درمان.

  • 92. محسنیان راد، مهدی (1369)؛ ارتباط شناسی ؛ تهران: انتشارات سروش

معنی در ارتباط انسان با انسان است که ما چگونه معنی را یاد می گیریم و سوم، بحث را ریشه ای تر مطرح می کند و به دنبال پاسخ این سوال می رود که «معنی در کجاست؟» این که عناصر و ساخت پیام چیست، کدها و نشانه های پیام کدامند ارتباط کلامی و غیر کلامی، سیستم ارتباط غیرکلامی، فرستادن پیام های غیر کلامی، رمز و نشانه در ارتباط غیرکلامی و... را مطالعه کرده و مدل ها را با پیش مدل ارسطو آغاز کرده و با مطالعه مدل هارولد لاسول، ویلبر شرام، جربنر و... به مدل اسمیت می رسد همچنین مدل مبنایی خود را نیز مطرح می کند.   دو محور اصلی این بخش عبارتند از ایران در سه کهکشان مک لوهان و تحول وسایل ارتباط جمعی. مک لوهان، سه کهکشان را این چنین تقسیم بندی می کند: کهکشان شفاهی، کهکشان گوتنبرگ، و کهکشان مارکنی در این قسمت آخر، نویسنده دو نوع ارتباط انسان با غیر انسان را مطالعه می کند که عبارتند از: ارتباطات انسان با حیوان، و ارتباطات انسان با ماشین.

  • 93. چکیده مقالات همایش بین المللی دین و رسانه ؛ گرد آورنده محمدرضا جوادی یگانه ؛ تهران کانتشارات طرح آینده برای دفتر پژوهش های


کتاب حاضر خلاصه مجموعه مقالاتی است که صاحب نظران در همایش دین و رسانه عرضه کرده اند.در  پیشگفتار این کتاب آمده است: "... تعامل دین و رسانه، چه به عنوان دو نهاد اجتماعی و چه به عنوان پیام و ابزار انتقال، هنوز موافقان و مخالفان بسیاری در سراسر دنیا دارد. برخی نظریه ها معتقدند که ذات دین با رسانه بیگانه است و نمی توان برای تبلیغ دین از رسانه بهره جست. از طرف دیگر، برخی ساده انگارانه معتقدند که رسانه، تنها وسیله برای انتقال پیام است
شیلر، هربرت (1377) ؛ وسائل ارتباط جمعی و امپراتوری آمریکا ، ترجمه احمد میرعابدینی، تهران: انتشارات سروش

 در این کتاب او زیربنای اطلاعاتی شرکت‌های چندملیتی، بین‌المللی شدن سرمایه و صدور مصرف، مداخله مستقیم در وسایل ارتباطی محلی از طریق شرکت‌های چندملیتی، فن آوری رایانه‌ای و سیستم‌های اطلاعاتی و نقش آن در وابستگی کشورها را بررسی کرده است.قلمرو مورد علاقه شیلر،  اقتصاد سیاسی ارتباطات است. او به عنوان بنیانگذار مکتب انتقادی اقتصاد سیاسی ارتباطات، توجه خاصی به جایگاه سرمایه‌های مالی، انحصارهای بزرگ تجاری و صنعتی، تولید کالای انبوه فرآورده‌های فرهنگی و پیام‌های ارتباطی و پخش و توزیع آنها در بازار وسیع جهانی دارد.

•94. شنایدر، سوزان سی و بارسو و  ژان-لوئی( بی تا )؛  مدیریت در پهنه فرهنگ ها، ترجمه محمد اعرابی و داود ایزدی

 مسائل مشترکی در سازمان ها وجود دارند که شماری آن را فرهنگ می نامند ، اما می توان آن را استراتژی نیز نامید. فرهنگ مجموعه ای از راه حل ها برای مشکلات ناشی از تطابق بیرونی و انسجام درونی است. همین تعریف را می توان برای استراتژی نیز به کار برد. فرهنگ بر سیاست ها و روش های مدیریت منابع انسانی در زمینه انتخاب ، جامعه پذیری ، آموزش ، ارزیابی عملکرد ، جبران خدمت و توسعه مسیر شغلی مؤثر است.

  • 95. اکسفورد ، بری و ریچارد هاگینز (1387) ؛ رسانه های جدید و سیاست ،ترجمه:بابک دربیکی ؛ تهران : پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی

گفتمان‌های موجود در باب رسانه‌های جدید و سیاست را به آسانی نمی‌توان از هم مجزا کرد. درباره اینکه تغییرات اساسی در دنیای سیاست ناشی از چیست، سه نظر وجود دارد: 1.موقعیت پیش رونده تکنولوژیکی: این نظر حاکی است که رسانه‌های جدید، به ویژه دیجیتال، فضا و هویت‌های سیاسی را بازسازی کرده و می‌کنند و اشکال جدید هویت، اجتماع، قلمرو، حاکمیت، فرهنگ و جامعه را ایجاد می‌کنند که البته این تغییرات با دیدی خوش‌بینانه نگریسته می‌شود.2.دیدگاه منفی به رسانه‌ای جدید: یعنی رسانه‌های جدید به اشاعه تجاری سازی اقتصاد جهانی و تعدیل فرهنگ می‌پردازند و دارندگان این دیدگاه، تغییرات سیاسی حاصل از رسانه‌های جدید را "بیماری دموکراتیک" می نامند و رسانه‌ها را ابزاری برای سوء استفاده‌ها وشکل دهی به سیاست می‌دانند.

از نظر آنان، منطق رسانه‌های دیجیتالی جدید، پسرفت دادن انواع گفتمانهای دموکراتیک تر و سنگین تر جامعه مدنی است. این رسانه‌ها فضای عمومی را مخدوش می کنند و به همسان سازی تجربیات فرهنگی می‌پردازند. 3.رسانه‌های جدید نوعی به هم‌ریختگی هنجاری به وجود آمده است.

  • 96. گل محمدی، احمد (1386)؛ جهانی شدن فرهنگ، هویت ،تهران: نشر نی.

فردای‌مان چه خواهد شد؟ خبر از آینده، همیشه رازآلود و اسرارآمیز بوده است کنجکاوی نسبت به آینده، خصوصاً در شرایط بحران و اوضاع آشفته، بسیار حاد و شدید می‌شود. به همین دلیل است که چنین دغدغه‌ای، در جوامع جهان سومی، فراگیرتر و سؤال‌برانگیزتر است. در علم جامعه‌شناسی برای پیش‌بینی اوضاع و احوال آینده راه‌های متعددی اندیشیده شده و ابزارهای متنوعی پدید آمده است. یکی از جدیدترین ابزارهای مفهومی که متفکران برای تحلیل شرایط اجتماعی جوامع جهان و چه‌گونه‌گی تغییرات و تحولات آینده آن‌ها پدید آورده‌اند، مفهوم «جهانی شدن» است.

  • 97. اسپردلی ، جیمز و دیوید مک کوردی ( بی تا ) ؛ کتاب پژوهش فرهنگی: مردم نگاری در جوامع پیچیده ،ترجمه بیوک محمدی

مردم نگاری به معنای توصیف فرهنگی خاص است. بهترین راه کسب مهارت مردم نگاری، تحقیق میدانی است.این عمل باعث افزایش درک افراد و افزایش توانایی‌ آنها در برقراری ارتباط می شود.
انسان شناسی فرهنگی از دو قسمت مردم شناسی و مردم نگاری تشکیل شده است و در بین جوامع به مطالعه مشابهت ها و تفاوت هایی در رفتار انسانی می پردازد. هدف اصلی انسان شناسی ، توصیف، طبقه بندی، مقایسه و توضیح این مشابهت ها و تفاوت هاست. به طور مثال آنچه که از آن به عنوان روابط غیر مشروع یاد می شود و در شرایع از آن منع شده است، باید در مقایسه با روابطی مانند "ازدواج" توصیف شود چرا که در مردم نگاری، توصیف از اهمیت اساسی برخوردار است و انسان شناسان آن را در فرقی که بین مردم نگاری و مردم شناسی به طور سنتی وجود دارد ، مطرح می کنند. توصیف ، آخرین فراورده مردم نگاری است. توصیف باید به گونه ای باشد که درک آن فرهنگ برای افرادی که با آن فرهنگ آشنا نیستند، میسر بهتر این است که نوشتن توصیف با خلاصه ای از گزارش شروع شود. این خلاصه می تواند شامل مقدمه، روش تحقیق میدانی، شرایط و توصیف فرهنگی باشد.

  • 98. سمتی ، محمد مهدی (1385 ) ؛عصر سی ان ان و هالیوود : منافع ملی ، ارتباطات فرا ملی ترجمه نرجس خاتون براهوئی، تهران : نشر نی

اشاعه فرهنگ و اطلاعات ، انفجار فناوری ها و شبکه های ارتباطی و گسترش صنایع فرهنگی از مشخصات بارز دهه های پایانی قرن 20 پیشرفت های اخیر در فناوری های ماهواره ای همراه با توسعه و گسترش فعالیت بازارهای خبری تلویزیون درسطح بین المللی از جمله تاثیرات اجتماعی - سیاسی رشد وتوسعه ارتباطات محسوب می شود . به طور مشخص ، امکان پوشش خبری آنی حوادث درسراسر دنیا ، نقشی را که رسانه ها درپیشبرد یا اجرای سیاست خارجی ایفا می کنند ، برجسته کرده است . و محورهای کتاب بدین صورت است: تاملاتی در عوامل موثر بر شیوه رایج پخش اخبار متوالی  از تلویزیون ، تروریسم ، هالیوود و سیاست تصویرپردازی ،  تروریست ها ، اصول گرایان ، مسلمانان و هویت ملی ، جذابیت فراملی هالیوود ، سلطه یا ظرفیت دموکراتیک، پداگولوژی ، شهروندی انتقادی و ارتباطات بین المللی ،  تصویر ترور، پاکیزگی و بهداشت سیاسی ، ماجرای سوکال

•99. هابرماس ؛ کنش های ارتباطی ( جلد اول )

عقلانیت باورها و کنش ها موضوعی است که معمولا در فلسفه به آن پرداخته می شود و عقل  موضوع اصلی اندیشه فلسفی به شمار می آید هابرماس معتقد است که جامعه شناسی به عنوان نظریه جامعه بورژوایی سر بلند کرد ، کار توزیح جریان مدرنیزه شدن جوامع سنتی بر مدار سرمایه داری و آقار بی هنجاری آن بر عهده این علم افتاد . وقتی تعبیر عقلانی را به کار می بریم ؛ فرض ما این است که بین عقلانیت و دانش رابطه نزدیکی وجود دارد این رابطه  حاکی از آن است که عقلانیت یک تعبیر متکی به اعتماد پذیر بودن دانش موجود در ان است .هابرماس مهمترین شروط عقلانیت را انتقاد پذیری و دلیل پذیری می داند .

             MUSLIMS AND THE NEWS MEDIA , Edited by Elizabeth Pool And JohnE.Richardson

کتاب حاضر درباره چگونگی ارائه نقش مسلمانان در رسانه های خبری بریتانیا و سایر مضامین بین المللی به نگارش در آمده که مجموعه ای از گزارش های صاحب نظران در این مورد است که در سه بخش جمع اوری شده است . «مسلمانان و رسانه های خبری » که عنوان  این کتاب می باشد. مجموعه ای از بخشهایی است که سیاستها و موقعیتهای در برگیرنده مسلمانان را بیانگر است. نفوذ مسلمانان در فرآیند تولید خبر ، مطالعه بر خروجی های سلیقه ای ژورنالیستی ، مضامین ملی و رسانه و در آخر به رسانه و استفاده مخاطبان مسلمان و غیر مسلمان  از رسانه می پردازد.

comment شما()