[در متن با حاشیه]


+ یک قدم تا مدیریت رسانه (2)

گفتیم که مدیریت رسانه، علم و هنر انتقال پیام به بهترین صورت است چنان که همراه با رشد فناوری و تکنولوژی و چند بعدی شدن رسانه‌ها، مهارت‌هایی که یک مدیر رسانه به آنها برای تسلط بر دنیای رسانه‌ها، پیدا می‌کند رو به افزایش است. در واقع دنیای رسانه‌ها، دنیای لغزنده‌ای است که زیر پای مدیر رسانه را مدام خالی می‌کند و اگر مدیر یک رسانه، انسان جسور و جاه‌طلبی نباشد، نمی‌تواند روی سطوح لغزنده دوام بیاورد. برای همین هم، یک مدیر رسانه همانطور که با کسب اطلاعات اساسی رشته مدیریت رسانه در حوزه‌های علوم ارتباطات، مدیریت و اقتصاد سعی می‌کند تا خود را برای موج‌سواری بر روی یک رسانه آماده کند. به‌روز رسانی اطلاعات و مهارت‌ها نیز از اموری است که می‌تواند در موفقیت یک مدیر رسانه سرنوشت ساز باشد.

ولی اگر بخواهیم حوزه‌های اساسی این رشته را نام ببریم، سه حوزه، علوم بنیانی رشته مدیریت رسانه را تشکیل می‌دهند. حوزه علوم ارتباطات اجتماعی که آشنایی با دنیای ارتباطات و سرگذشت علم ارتباطات اجتماعی را به دنبال دارد. شناخت جایگاه رسانه‌ها در دهکده کوچک جهانی و درک فضای ارتباطی از جمله اندک ویژگیهایی است که یک مدیر رسانه باید بداند. البته فهم و درک این فضا جدای از شور و انگیزه شخصی نیست چرا که داشتن روحیه‌ای سوداگرا و خستگی ناپذیر، از عناصر ضروری یک ارتباط‌گر اجتماعی است که تا دست‌یابی به یک ارتباط کامل، راحتی نداشته و آسوده نمی‌نشیند؛ بنابراین تسلط به علوم ارتباطات اجتماعی، بیشتر به تجربه‌ی ارتباط‌گری یک مدیر رسانه برمی‌گردد چون اگر یک مدیر رسانه نتواند و یا میل برقراری ارتباط با فرد، گروه و جامعه انسانی را نداشته باشد امکان ندارد که بتواند نقش رسانه را در فرایند ارتباطات درک کند.

و اما دومین حوزه، حوزه مدیریت و دانش اداره کردن یک رسانه هست که اغلب آن را در زیر مجموعه‌ی مدیریت دولتی و بازرگانی قرار می‌دهند و یکسری دروس عمومی و تخصصی مدیریت را شامل می‌شود که در ایجاد رویکرد مدیریتی به رسانه تاثیر دارد. سومین حوزه نیز حوزه اقتصاد است چنانکه حرکت رسانه‌ها از ایفای نقش‌های اطلاع رساتی و آموزشی به ایفای نقش سرگرمی، آن‌ها را به عنوان یک بازیگر و فعال اقتصادی اثرگذار در بازار تبدیل کرده است. رویکرد تجاری به رسانه و استفاده ابزاری از آن، از کارکردهایی است که سایر فعالیت‌های اقتصادی را درگیر خود کرده است و در حوزه و زمینه کاری رسانه‌ها، گوی سبقت را از سایرین ربوده است. البته ناگفته نماند که داشتن دانش اقتصادی صرفا به معنای تجاری بودن یک رسانه نیست بلکه در فضای رقابتی و پرتنش امروز دنیای ارتباطات، رسانه‌ها در صورت‌های مختلف، جولان‌گر صحنه هستند و نیاز دارند تا بتوانند توجیه اقتصادی برای فعالیت‌هایشان داشته باشند. بله رسانه‌ها، نیاز جدی به دانشی دارند که بتوانند تشخیص بدهند چطور می‌توانند مانایی و زیست رسانه‌ای خود را بیمه کنند و با تحولات بازار و تغییرات محیطی و حضور رقبای تازه و فناوری‌های نوین، فرایند تولید محصولات رسانه‌ای خویش را همگام سازند چرا که هیچ رسانه‌ای ارث پدری هیچ کسی نیست و هیچ رسانه‌ای ولو از نوع دولتی و حکومتی آن هم نمی‌تواند بدون حساب و کتاب هزینه و درآمد، از عهده رسانه گردانی برآید. بنابراین مدیریت رسانه، کوزه‌ای است که دریایی در آن می‌گنجد و دریانوردان آن، با جسارت‌های توامان با شهامت و کارامدی می‌توانند آب‌های ناشناخته را درنوردند.

comment شما()